Rozlišování barev, velikosti a tvaru I Rozlišování figury a pozadí I Rozlišování podobných, otočených a stranově obrácených tvarů
Rozlišování barev, velikosti a tvaru
V duchu zásady názornosti opět nejprve pracujeme se skutečnými předměty, poté s modely, a nakonec s obrázky. Při práci se skutečnými předměty a jejich modely zároveň využíváme hmat, budeme tedy rozvíjet hrubou a jemnou motoriku. Zapojením více smyslů podporujeme fixaci vjemů v paměti díky multisenzoriálnímu učení.
Obtížnost aktivit můžeme nastavit různým způsobem. Nejprve rozlišujeme 1 vlastnost, pak můžeme kombinovat více vlastností. Mezi vlastnostmi, kterých si všímáme, by měly být nejprve velké rozdíly (např. třídíme předměty se žlutou a modrou barvou), po zvládnutí předešlé úrovně rozdíly mezi vlastnostmi zmenšujeme (např. třídíme předměty s modrou a zelenou barvou).
ROZLIŠOVÁNÍ BAREV
Nejprve si všímáme základních barev, poté doplňkových barev, a nakonec i jejich sytosti a jasu.
Při prvotním nácviku rozlišování barev využíváme asociativní učení. Barvu spojujeme s konkrétním předmětem (např. žlutá jako sluníčko, zelená jako tráva, červená jako jablíčko, modrá jako obloha, hnědá jako hlína, bílá jako sníh, šedá jako myška, černá jako uhlí apod.). Přirovnání nejprve říká učitel (Najdi žlutou jako sluníčko.). Pokud dítě hledání barev podle tohoto zadání zvládá, učitel už říká jen barvy (Najdi žlutou.) a dítě doplňuje přirovnání (Žlutá jako sluníčko). Pokud si dítě barvy dobře uvědomuje a bez problémů je rozlišuje, od přirovnávání upustíme. Tyto asociace můžeme dětem pomoci fixovat také pomocí jednoduchých básniček. 1 |
Barvy
Červená je jablíčko,
|
Pastelky |
Používáme dva základní postupy, děti buď BARVY POJMENOVÁVAJÍ, nebo je PODLE ZADÁNÍ VYHLEDÁVAJÍ. Existuje celá škála pomůcek a námětů, jak tyto dva postupy trénovat. Můžeme používat např. barevnou kostku, kterou bude dítě házet a pojmenovávat, jaká barva mu padla, obdobnou variantou je točení barevným kolotočem. Můžeme si zahrát BAREVNÉ BINGO atd. Prostorovou orientaci zároveň rozvíjíme při hře
ČÁP ZTRATIL ČEPIČKU, JAKOU MĚLA BARVIČKU? (Učitel nebo některé z dětí, řeknou barvu a ostatní pak mají za úkol co nejrychleji ve třídě/venku najít nějaký předmět dané barvy a chytit se ho. Učitel/dítě pak hledá děti, které barvu nenašly, a chytá je. Kdo se nechá chytit jako první, bude chytačem pro další kolo.).
2 |
3 |
4 |
5 |
Velmi různorodé aktivity nabízí BAREVNÉ TŘÍDĚNÍ, jehož podstatou je přiřazování stejných barev k sobě. Kromě rozlišování barev tak tyto činnosti využíváme k rozvoji jemné motoriky (děti manipulují např. s lékařskými špachtlemi, s kolíčky, s bambulkami, párátky, korálky, knoflíky, lentilkami, lego kostkami, proužky papíru, vršky od pet lahví atd.).
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
Přikládáním podle vzoru můžeme vytvářet různá barevná schémata. Při těchto činnostech se uplatňuje také schopnost zrakové paměti.
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
Správné vnímání a zapamatování barev se procvičuje také při VYBARVOVÁNÍ OMALOVÁNEK.
30 |
31 |
32 |
33 |
Při činnostech, při nichž má dítě za úkol DUPLIKOVAT DANÉ BAREVNÉ SCHÉMA, rozvíjíme také logické myšlení.
34 |
35 |
36 |
S barvami si můžeme hrát i v rámci různých SPOLEČENSKÝCH HER (např. BARVY 3D, RYCHLÉ KELÍMKY atd.).
37 |
38 |
ROZLIŠOVÁNÍ VELIKOSTI
39 |
Také při rozlišování velikosti si nejprve všímáme markantních rozdílů mezi porovnávanými objekty, ale tyto rozdíly postupně zmenšujeme. Nejprve pracujeme s pojmy malý/velký a krátký/dlouhý, potom přidáváme menší/větší a kratší/delší, a nakonec nejmenší/největší a nejkratší/nejdelší. Nejprve srovnáváme skutečné předměty (např. kostky, hračky, vlastní části těla, jablka apod.), pak modely skutečných věcí, a nakonec obrázky. Rozstříhané a promíchané obrázky děti SEŘADÍ PODLE VELIKOSTI a POPÍŠOU, který je největší/nejmenší apod. Obrázky v řadě také mohou ukazovat podle pokynů učitele (např. Najdi nejmenší želvu.). |
Oblíbeným námětem pro řazení podle velikosti je např. Pohádka o třech medvědech, v níž se setkáváme s různě velikými medvědy, postelemi, stoly, židlemi, miskami, lžičkami, sklenicemi atd. Poskytuje nám tedy množství příležitostí k vytváření řad podle velikosti.
40 |
41 |
42 |
43 |
ROZLIŠOVÁNÍ TVARU
Nejprve začínáme jednoduchými tvary v podobě základních geometrických útvarů a dalších jednoduchých piktogramů. Postupně přidáváme složitější strukturovanější objekty s více detaily.
Aktivity jsou obdobné jako v případě rozlišování barev. Děti TŘÍDÍ objekty podle tvaru do skupin, POJMENOVÁVAJÍ je, PŘIKLÁDAJÍ je nebo VKLÁDAJÍ NA URČENÉ MÍSTO, VYHLEDÁVAJÍ JE V PROSTORU atd.
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
50 |
51 |
52 |
Různé tvary mohou být klíčem k VYBARVOVÁNÍ OMALOVÁNEK.
53 |
54 |
K složitějším aktivitám patří TVOŘENÍ DVOJIC, které nejsou zcela totožné, jsou např. stranově obrácené, zvětšené/zmenšené, stínové atd. Děti mohou např. hrát STÍNOVÉ PEXESO, STÍNOVÉ DOMINO atd.
55 |
56 |
57 |
58 |
K náročnějším patří také úkoly hledání složitějších obrazců v souborech podobných obrazců. Faktorem, který činí úkol obtížnějším, je také počet prvků na obrázku (jak je vidět v hvězdičkovém bludišti níže).
59 |
60 |
61 |
Po nacvičení jednotlivých dílčích dovedností zrakové diferenciace je můžeme vzájemně kombinovat (spojíme např. barvu a tvar).
62 |
63 |
64 |
Různé dovednosti zrakové diferenciace kombinují např. některé SPOLEČENSKÉ HRY (např. TANTRIX, QWIRKLE, TVARY, BARVY, PAMĚŤ, KOUZELNÝ KLOBOUK, GRABOLO 3D atd.).
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
70 |
Rozlišování figury a pozadí
Rozlišování figury a pozadí je příkladem organizace vjemového pole, konkrétně fenoménu centrace. Ta spočívá v rozlišení objektů dle jejich podstatnosti, tedy podle toho, jak dokáží vázat naši pozornost. Podstatné prvky poutající naši pozornost (označujeme je termínem figury) jsou odlišovány od nepodstatných prvků (pozadí), které vnímáme méně zřetelně, spíše celkově. Schopnost zrakové diferenciace figury a pozadí je pro čtenářský výkon důležitá především při vydělování konkrétních textových pasáží ze souvislého textu, tedy k tomu, abychom byli schopní vnímat ostřeji čtené písmeno, slabiku či konkrétní slovo a zároveň nebyli rozptylováni ostatním textem.
Úkoly, na nichž trénujeme vnímání figury a pozadí, mají obvykle podobu PŘEKRÝVAJÍCÍCH SE OBRÁZKŮ, obrázků NA RŮZNĚ STRUKTUROVANÉM POZADÍ (obrázek nakreslený přes tiskacím písmem popsanou stránku, přes čtvercovou nebo bodovou síť, přes čmáranice atd.). Děti mají za úkol identifikovat všechny skryté objekty (mohou je také obtáhnout či vybarvit).
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
Obrázky mohou vytvářet také samy děti technikou PŘEKRESLOVÁNÍ RELIÉFŮ. Pod měkký papír jim předem vložíme nějaký plastický motiv. Přejížděním tužkou nebo voskovkou po papíře se bude motiv objevovat. Děti pak mohou hádat, co mají pod papírem schované. |
77 |
Kromě hledání skrytých objektů mohou děti obrázky na pozadí s nějakou strukturou samy kreslit (např. do čtvercové nebo bodové sítě). Kreslit mohou podle vzoru i podle vlastní fantazie. Inspirací jim mohou být např. motivy z počítačové hry Minecraft. |
78 |
79 |
80 |
81 |
82 |
Velmi podobným způsobem můžeme využít také stavebnici GEOMAG, což je vlastně plastická bodová síť. Děti v ní vyznačují obrazce pomocí gumiček, které napínají mezi kolíčky v síti. Kromě zrakové diferenciace, prostorové orientace a zrakové paměti aktivita rozvíjí také jemnou motoriku.
83
S figurou a pozadím se setkáváme také u obrázků, kde mají děti za úkol HLEDAT NĚJAKÝ KONKRÉTNÍ OBJEKT, nebo NESROVNALOST.
Najdi velrybu 84 |
Najdi rozdíly 85 |
Který medvěd je jiný? 86 |
Zajímavým úkolem je POZOROVÁNÍ DETAILŮ různých objektů. Děti si mohou zahrát PEXESO, při němž budou hledat dvojice obrázků představujících celý objekt a detail některé jeho části.
87 |
88 |
Rozlišování podobných, otočených a stranově obrácených tvarů
Schopnost detailnějšího rozlišování tvarů a jejich vzájemných poloh je nezbytným předpokladem pro diferenciaci písmen. Děti, které nemají tuto schopnost dostatečně vybudovánu, mívají při čtení problémy u rozlišování písmen a číslic, které si jsou velmi podobné (a-e-o, m-n, l-k-h, 3-8, m-n, h-n, r-n, 3-E), nebo které vznikly otáčením či překlápěním (b-d-p-q, n-u, M-W, 6-9). Během psaní tiskacím písmem mohou tyto děti některá písmena a další znaky stranově otáčet (např. C, L, J, s, S, ?, D, B, d, b, p, q, a, e). Kromě uvedených statických inverzí se dopouštějí také inverzí dynamických (přesmyčky písmen ve slabikách např. sok-kos).
Při nácviku pracujeme nejprve s konkrétními předměty, pak s jejich obrázky, dále s geometrickými a dalšími jednoduchými tvary, potom s abstraktními obrazy, a nakonec s písmeny, čísly a dalšími symboly.
ROZLIŠOVÁNÍ PODOBNÝCH TVARŮ
Nejprve tvoříme skupiny stejných prvků (obrázků, tvarů, obrazců, symbolů), pak vyhledáváme prvky se společným znakem (budeme hledat např. všechny červené obrázky, všechny pruhované věci). Společné znaky obrázků budou postupně méně a méně výrazné, respektive rozdíly mezi prvky, které budeme vybírat, a ostatními prvky se budou zmenšovat.
Podstatou nácviku je TVOŘENÍ DVOJIC, HLEDÁNÍ ZADANÝCH OBJEKTŮ nebo OBJEKTŮ, KTERÉ SE OD OSTATNÍCH LIŠÍ (případně, které NEPATŘÍ DO ŘADY).
89 |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
ROZLIŠOVÁNÍ TVARŮ OTOČENÝCH A STRANOVĚ OBRÁCENÝCH
Pracujeme s obrázky otočenými podle vertikální i horizontální osy, případně s obrázky, které jsou otočeny jiným způsobem.
Opět začínáme s dvojicemi jednoduchých obrázků, které se liší ve výrazném detailu. Postupem času budeme rozdíly mezi obrázky zmenšovat. Zpočátku je lepší, když má dítě před sebou obrázky uspořádané do nějakého přehledného systému (do řádků/sloupců), později obrázky umisťujeme i chaoticky. Náročnost úkolu můžeme zvýšit také oddálením obrázků od sebe.
Opět můžeme používat stejné aktivity jako u hledání podobných obrázků, tedy VYTVÁŘET DVOJICE/TROJICE, HLEDAT ZADANÉ OBJEKTY nebo OBJEKTY, KTERÉ SE OD OSTATNÍCH LIŠÍ (případně KTERÉ NEPATŘÍ DO ŘADY).
100 |
101 |
102 |
103 |
104 |
105 |
106 |
107 |
Další skupina aktivit se týká objektů rozdělených podle osy souměrnosti. Chybějící část obrázku můžeme HLEDAT A PŘIKLÁDAT, nebo jen OZNAČOVAT, DOSKLÁDÁVAT POMOCÍ DÍLKŮ STAVEBNIC (např. Lega, mozaik či skutečných předmětů) nebo DOKRESLOVAT do čtvercové nebo bodové sítě i na volný list papíru. Různé druhy sítí pomáhají dětem zachovat poměry obrázku. Děti mohou dokreslovat celou půlku obrázku, nebo jen chybějící detaily.
108 |
109 |
110 |
111 |
112 |
113 |
114 |
115 |
116 |
117 |
118 |
119 |
120 |
121 |
122 |
123 |
124 |
Osu souměrnosti mohou děti samy hledat, případně posuzovat, zda by po rozstřižení obrázku podle naznačené osy byly obě části souměrné. |
Zdroje:
JUCOVIČOVÁ, D. a H. ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
Zdroje obrázků:
1 Mazurová, P. Barvy[online]. Dostupné na <https://eschovka.cz/product/?pid=427> [cit. 2020-10-06].
2 JufSanne. Lente spellen[online]. Dostupné na <https://www.jufsanne.com/> [cit. 2020-10-06].
3 Craftulate. Colour Hunt Spinner[online]. Dostupné na <https://craftulate.com/colour-hunt-spinner#_a5y_p=2347641> [cit. 2020-10-06].
4 Teachers Pay Teachers. Free Color Bingo [online]. Dostupné na <https://www.teacherspayteachers.com/Product/FREE-Color-Bingo-859927> [cit. 2020-10-06].
5 Etsy [online]. Dostupné na <https://www.etsy.com/jp/listing/664032250/felt-game-pdf-pattern-clothespin-game> [cit. 2020-10-06].
6 Samira 55 [online]. Dostupné na <https://samira55.wordpress.com/> [cit. 2020-10-06].
7 Samira 55 [online]. Dostupné na <https://samira55.wordpress.com/> [cit. 2020-10-06].
8 Arte com Quiane [online]. Dostupné na <http://www.artecomquiane.com/?m=1> [cit. 2020-10-06].
9 Meu Menino Minha Vida [online]. Dostupné na <https://www.meumeninominhavida.com.br/2019/07/coordenacao-motora.html> [cit. 2020-10-06].
10 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/736x/4a/58/02/4a5802fc33020c2c804b3477b15eb435.jpg> [cit. 2020-10-06].
11 Baby4Needs [online]. Dostupné na <https://baby4needs.tumblr.com/?p=613650398510746> [cit. 2020-10-06].
12 Evimin Altintopu [online]. Dostupné na <https://www.eviminaltintopu.com/kirpilerle-renk-etkinligi/#respond> [cit. 2020-10-06].
13 Nyuszi. Tevékenység ajánló[online]. Dostupné na <http://kispatakovoda.hu/> [cit. 2020-10-06].
14 Schools [online]. Dostupné na <https://sad3okt.schools.by/pages/dlja-samyh-malenkih> [cit. 2020-10-06].
15 Center Blog. Pot en couleur!!![online]. Dostupné na <http://cheznounoucricri.centerblog.net/2600-pot-en-couleur> [cit. 2020-10-06].
16 Pinterest [online]. Dostupné na <https://cz.pinterest.com/pin/751538256554110681/> [cit. 2020-10-06].
17 Pinterest [online]. Dostupné na <https://cz.pinterest.com/pin/672654894326817549/> [cit. 2020-10-06].
18 Imágenes Educativas. Juegos matemáticos (21)[online]. Dostupné na <https://www.imageneseducativas.com/mas-50-juegos-matematicos-trabajar-los-numeros-otros-conceptos-logico-matematicos/juegos-matematicos-21-2/> [cit. 2020-10-06].
19 Enfant bobé loisir [online]. Dostupné na <http://enfantbebeloisir.over-blog.com/2016/07/apprendre-les-couleurs-avec-boite-a-oeuf.html> [cit. 2020-10-06].
20 Instagram [online]. Dostupné na <https://www.instagram.com/p/BIO_7ZCjDpO/> [cit. 2020-10-06].
21 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/6c/79/2c/6c792c1ac72983bb2533dd0ba88c7644.jpg> [cit. 2020-10-06].
22 Instagram [online]. Dostupné na <https://www.instagram.com/p/BwnaN5eBcOg/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1lpe5batkxaaa> [cit. 2020-10-06].
23 Anne Kaz [online]. Dostupné na <http://www.annekaz.com/evde-yapilabilecek-20-okul-oncesi-aktivite.html> [cit. 2020-10-06].
24 Eu Amo Artesanato [online]. Dostupné na <https://euamoartesanar.blogspot.com/2018/10/sorvete-de-massa-em-feltro-passo-passo.html> [cit. 2020-10-06].
25 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/f1/68/27/f1682785a3f025cfc74013cba1c3c35a.jpg> [cit. 2020-10-06].
26 ActiviTea [online]. Dostupné na <https://activitea.es/> [cit. 2020-10-06].
27 Instagram [online]. Dostupné na <https://www.instagram.com/p/BiwPraMnOx1/?igshid=ebfr34l3iof9> [cit. 2020-10-06].
28 Instagram [online]. Dostupné na <https://www.instagram.com/p/B0A5Hidlo_J/> [cit. 2020-10-06].
29 Instagram [online]. Dostupné na <https://m.ok.ru/group/56898903474220/album/56909490225196/882706360108> [cit. 2020-10-06].
30 KONČEKOVÁ, Ľ. Modrá, červená, zelená. Bratislava: Litera Plus.
31 Vývoj dítěte [online]. Dostupné na <https://steshka.ru/mandaly-kartinki> [cit. 2020-10-06].
32 Školka Kladno Dubí [online]. Dostupné na <https://www.msvrapicka.cz/gl--41252> [cit. 2020-10-06].
33 Tyršova základní škola a mateřská škola. MŠ – Barevný týden, barevná třída[online]. Dostupné na <https://www.tyrsova.cz/ms-barevny-tyden-barevna-trida-31-10-4-11-2016?sibling_page=1> [cit. 2020-10-06].
34 Juf Milou [online]. Dostupné na <https://www.juf-milou.nl/index.php?g=Groep+1%2F2&m=Ruimtelijke+orientatie&op=Nakleuren> [cit. 2020-10-06].
35 Pro Šíšu. Tvary[online]. Dostupné na <https://prosisu.blogspot.com/2014/10/pocitame-strasidla.html?m=1> [cit. 2020-10-06].
36 Oxymax. Logical Sequences for Children to Improve Logical Thinking and Attention[online]. Dostupné na <https://oxymaxplayroom.com/logical-chains-for-children-the-development-of-logical-thinking-and-attention-tr/> [cit. 2020-10-06].
37 Hračkárna. Paměť 3D [online]. Dostupné na <https://www.hrackarna.cz/pexi-pamet-3d-spolecenska-hra-UN21085.html> [cit. 2020-10-06].
38 Hras. Sloní paměť – Piatnik [online]. Dostupné na <https://www.hras.cz/spolecenske-hry/detske-hry/sloni-pamet-piatnik> [cit. 2020-10-06].
39 VectorStock [online]. Dostupné na <https://www.vectorstock.com/royalty-free-vector/> [cit. 2020-10-06].
40 Pinterest [online]. Dostupné na <https://lh6.googleusercontent.com/-ZlNeDPSTuR8/TEeIXXGyLrI/AAAAAAAAKn0/GqNlbQ1TMgs/w958-h682-no/75.jpg> [cit. 2020-10-06].
41 Etsy [online]. Dostupné na <https://www.etsy.com/> [cit. 2020-10-06].
42 Holzauto. Kreise – Größen [online]. Dostupné na <http://www.holzauto.at/kreise-groessen-p-96.html> [cit. 2020-10-06].
43 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/9b/51/cf/9b51cf59d86a2344a8a2ca0e771fff7b.jpg> [cit. 2020-10-06].
44 Preschool-Kindergarten [online]. Dostupné na <https://preschool.dizitvozeti.com/shape-finders-shape-detective-activity/> [cit. 2020-10-06].
45 Zavodkocoracin. ВИЗУЕЛНА ДИСКРИМИНАЦИЈА[online]. Dostupné na <http://www.zavodkocoracin.com.mk/> [cit. 2020-10-06].
46 Etsy [online]. Dostupné na <https://www.etsy.com/> [cit. 2020-10-06].
47 Ronyes Tech [online]. Dostupné na <https://www.ronyestech.com/> [cit. 2020-10-06].
48 Nefere. Sorter z klockami drewnianymi[online]. Dostupné na <https://www.nefere.pl/> [cit. 2020-10-06].
49 Easy Peasy and Fun. Printable Fall Quiet Book [online]. Dostupné na <https://www.easypeasyandfun.com/printable-fall-quiet-book/> [cit. 2020-10-06].
50 AleShop. Puzzle de de meter, Formas[online]. Dostupné na <https://www.aleshop.es/juguetes/puzzle-de-de-meter-formas> [cit. 2020-10-06].
51 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/97/30/99/9730994053b9a7b05e14547cca96825d.jpg> [cit. 2020-10-06].
52 Education. Matching Socks Game [online]. Dostupné na <https://www.education.com/worksheet/article/matching-socks/> [cit. 2020-10-06].
53 SupplyMe. Printable Butterfly Shapes Coloring Pages! [online]. Dostupné na <https://www.supplyme.com/products/free-printable-butterfly-shapes-coloring-pages-a7944?utm_source=pinterest&utm_medium=social> [cit. 2020-10-06].
54 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/6a/36/5b/6a365b3411d51d9ecd784d3f215b26b8.jpg> [cit. 2020-10-06].
55 Teachers Pay Teachers [online]. Dostupné na <http://www.teacherspayteachers.com/Product/Pets-Preschool-Centers-3119178> [cit. 2020-10-06].
56 Frogs and Fairies. Fruit & Vegetable Shadow Match Puzzle and Clip Card Pack[online]. Dostupné na <https://frogs-and-fairies.com/product/fruit-vegetable-shadow-match-puzzle-and-clip-card-pack/> [cit. 2020-10-06].
57 Criando con apego. Sombras de animais da granja para crianças[online]. Dostupné na <https://www.criandocomapego.com/sombras-de-animais-da-granja-para-criancas/> [cit. 2020-10-06].
58 Super Teacher Worksheets. A Brain Teaser[online]. Dostupné na <https://www.superteacherworksheets.com/featured-items/pz-jigsaw-pieces.html> [cit. 2020-10-06].
59 Haju Rajče. Shody a rozdíly – pracovní listy pro rozvoj zrakového vnímání[online]. Dostupné na <https://haju.rajce.idnes.cz/Shody_a_rozdily_-_pracovni_listy_pro_rozvoj_zrakoveho_vnimani/222922379> [cit. 2020-10-06].
60 LessonSense. Winter worksheets and downloads[online]. Dostupné na <https://www.lessonsense.com/themes/winter/winter-worksheets-and-downloads/> [cit. 2020-10-06].
61 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/0f/e5/9d/0fe59df0154e680337fd2d6d60af1716.jpg> [cit. 2020-10-06].
62 ActiviTea. Doble entrada[online]. Dostupné na <https://activitea.es/actividades-imprimibles/doble-entrada/> [cit. 2020-10-06].
63 Blog Educação e Transformação [online]. Dostupné na <https://educacaoetransformacaooficial.blogspot.com/2019/02/sequencia-logica.html> [cit. 2020-10-06].
64 Blog Educação e Transformação [online]. Dostupné na <https://educacaoetransformacaooficial.blogspot.com/2019/02/sequencia-logica.html> [cit. 2020-10-06].
65 Svět her. Tantrix game pack [online]. Dostupné na <https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/tantrix-game-pack> [cit. 2020-10-06].
66 Veselý drak. Desková hra Qwirkle [online]. Dostupné na <https://www.vesely-drak.cz/produkty/rodinne/2413-deskova-hra-qwirkle/> [cit. 2020-10-06].
67 Hračkárna. Tvary, barvy, paměť[online]. Dostupné na <https://www.hrackarna.cz/tvary-barvy-pamet-H013428.html> [cit. 2020-10-06].
68 Dráček. Blue orange, Kouzelný klobouk[online]. Dostupné na <https://www.dracek.cz/blue-orange-kouzelny-klobouk> [cit. 2020-10-06].
69 Grabolo. Grabolo 3D [online]. Dostupné na <https://www.grabolo.cz/grabolo_3D.html> [cit. 2020-10-06].
70 DZM Uničov. Navlékání tvary 60 ks [online]. Dostupné na <http://hrackysternberk.cz/cz-detail-1131018-navlekani-tvary-60-ks.html> [cit. 2020-10-06].
71 Mirame y aprenderás. Objetos escondidos[online]. Dostupné na <https://mirameyaprenderas.wordpress.com/juegos-de-atencion/objetos-escondidos/> [cit. 2020-10-06].
72 Mirame y aprenderás. Objetos escondidos [online]. Dostupné na <https://mirameyaprenderas.wordpress.com/juegos-de-atencion/localiza-percepcion-visual/#jp-carousel-6585> [cit. 2020-10-06].
73 GOŠOVÁ, V. KuliFerdo. Zrakové vnímanie I. Pracovní sešit 1. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-8140-111-4.
74 Haju Rajče [online]. Dostupné na <https://haju.rajce.idnes.cz/Shody_a_rozdily_-_pracovni_listy_pro_rozvoj_zrakoveho_vnimani/#Shody_a_rozdily_035.jpg> [cit. 2020-10-06].
75 Haju Rajče [online]. Dostupné na <https://haju.rajce.idnes.cz/Shody_a_rozdily_-_pracovni_listy_pro_rozvoj_zrakoveho_vnimani/222922400> [cit. 2020-10-06].
76 Pinterest. Dostupné na <https://cz.pinterest.com/pin/377669118752311392/> [cit. 2020-10-06].
77 100 Directions. How to Make Leaf Rubbing Art and Leaf Art Printable [online]. Dostupné na <https://www.100directions.com/make-leaf-rubbing-art-leaf-art-printable/> [cit. 2020-10-06].
78 PNG Item. Minecraft Simple Steve Skin[online]. Dostupné na <https://www.pngitem.com/middle/iJmihii_minecraft-simple-steve-skin-hd-png-download/> [cit. 2020-10-06].
79 Tes. Reflection of Shapes [online]. Dostupné na <https://www.tes.com/teaching-resource/reflection-of-shapes-6011397> [cit. 2020-10-06].
80 Pinterest [online]. Dostupné na <https://cz.pinterest.com/pin/706572629023040521/> [cit. 2020-10-06].
81 Fun Mom [online]. Dostupné na <https://funmom.tistory.com/402> [cit. 2020-10-06].
82 Okul Öncesi Herşey [online]. Dostupné na <http://www.okuloncesihersey.net/> [cit. 2020-10-06].
83 Kindergarten Activities [online]. Dostupné na <http://kindergartenallactivities.blogspot.com/2018/01/teaching-shapes-through-various-free.html?spref=pi> [cit. 2020-10-06].
84 Dover [online]. Dostupné na <https://www.doverpublications.com/zb/samples/81095x/sample7f.html> [cit. 2020-10-06].
85 Free Printable Coloring Pages. FTD Kids Playground Coloring Page[online]. Dostupné na <https://www.freeprintablecoloringpages.net/showcover/Find_The_Differences/FTD_Kids_Playground> [cit. 2020-10-06].
86 CDN Playbuzz [online]. Dostupné na <http://cdn.playbuzz.com/cdn/3349591f-b977-44be-95cf-156381adb0d5/719dadb9-99fd-4fe7-87fd-6032c588e85c.jpg> [cit. 2020-10-06].
87 Patouille et Traficote [online]. Dostupné na <https://patouilleettraficote.wordpress.com/2016/05/26/anniversaire-animaux-le-deroulement-de-la-journee/amp/> [cit. 2020-10-06].
88 Dessine-moi une histoire [online]. Dostupné na <https://dessinemoiunehistoire.net/wp-content/uploads/2018/07/Jeu-memory-fruits-details-plantation.pdf> [cit. 2020-10-06].
89 TeachersMag. Penguin Shape Matching [online]. Dostupné na <http://teachersmag.com/posts/penguin> [cit. 2020-10-06].
90 Okul Öncesi Herşey [online]. Dostupné na <http://www.okuloncesihersey.net/okul-oncesi-etkinlik-dikkat-gelistirme-calismalari-4-7.html> [cit. 2020-10-06].
91 Okul Öncesi Herşey [online]. Dostupné na <http://www.okuloncesihersey.net/okul-oncesi-etkinlik-dikkat-gelistirme-calismalari-7-16.html> [cit. 2020-10-06].
92 Mirame y aprenderás. Busca la misma textura[online]. Dostupné na <https://mirameyaprenderas.wordpress.com/juegos-de-atencion/busca-la-misma-textura/> [cit. 2020-10-06].
93 Promany [online]. Dostupné na <https://promany.ru/igry-dlya-rebenka/podberi-zaplatku> [cit. 2020-10-06].
94 Okul Öncesi Herşey [online].Dostupné na <http://www.okuloncesihersey.net/okul-oncesi-etkinlik-dikkat-gelistirme-calismalari-7-14.html> [cit. 2020-10-06].
95 Okul Öncesi Herşey [online]. Dostupné na <http://www.okuloncesihersey.net/okul-oncesi-etkinlik-dikkat-gelistirme-calismalari-3-3.html> [cit. 2020-10-06].
96 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/e0/3f/47/e03f4702542b394e8bcbe98a02f8ec19.jpg> [cit. 2020-10-06].
97 Lernstübchen [online]. Dostupné na <https://lernstuebchen-grundschule.blogspot.com/2014/07/visuelle-wahrnehmung.html?spref=pi> [cit. 2020-10-06].
98 Genial. Acertijos que probarán tus habilidades de atención[online]. Dostupné na <https://genial.guru/admiracion-curiosidades/acertijos-que-probaran-tus-habilidades-de-atencion-735410/amp/> [cit. 2020-10-06].
99 BRENNAN, S. You found the panda, now spot the DOG: Lego´s version of the viral puzzle hides a canine among a group of bears – but is it the easiest so for? [online]. Dostupné na <https://www.dailymail.co.uk/> [cit. 2020-10-06].
100 Edufichas. Lateralidad para niños[online]. Dostupné na <https://www.edufichas.com/lateralidad/> [cit. 2020-10-06].
101 Chytrolín. Zrakové vnímání [online]. Dostupné na <https://casopischytrolin.webnode.cz/zrakove-vnimani/> [cit. 2020-10-06].
102 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/2f/76/ec/2f76ece0906f1e2938f662c1e8c14701.jpg> [cit. 2020-10-06].
103 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/06/e9/68/06e9689c781298dd1f06b64069ea6cf0.jpg> [cit. 2020-10-06].
104 Cantinho das Sugestões. Plano de aula para o terceiro dia do projecto circo [online]. Dostupné na <https://cantinhodassugestoes.blogspot.com/2009/03/plano-de-aula-para-o-terceiro-dia-do.html> [cit. 2020-10-06].
105 Edufichas. Halloween[online]. Dostupné na <https://www.edufichas.com/halloween/> [cit. 2020-10-06].
106 Edufichas. Fichas de Navidad[online]. Dostupné na <https://www.edufichas.com/navidad/> [cit. 2020-10-06].
107 L´école de p´tit loup... le blog. Discrimination visuelle p q d b[online]. Dostupné na <http://p-titlou.eklablog.com/discrimination-visuelle-p-q-d-b-a118376506> [cit. 2020-10-06].
108 Sparkles. Symmetry [online]. Dostupné na <https://sparklesclass.blogspot.com/2019/> [cit. 2020-10-06].
109 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/31/bc/db/31bcdb97862d3ac19426b82045614d51.jpg> [cit. 2020-10-06].
110 Education. Symmetry Quiz[online]. Dostupné na <https://www.education.com/worksheet/article/symmetry-quiz/> [cit. 2020-10-06].
111 Imágenes Educativas. Juegos Matemáticos [online]. Dostupné na <https://www.imageneseducativas.com/100-nuevos-juegos-matematicos-trabajar-los-numeros-otros-conceptos-logico-matematicos/juegos-matematicos-9-3/> [cit. 2020-10-06].
112 Mom Bricks. Actividades educativas con lego para niños de preescolar [online]. Dostupné na <https://www.mombricks.com/2019/03/actividades-educativas-con-LEGO-para-ninos-de-preescolar.html?m=1> [cit. 2020-10-06].
113 Happy Tot Shelf. Fun way to learn symmetry with Duplo [online]. Dostupné na <https://happytotshelf.com/fun-way-to-learn-symmetry-with-duplo/> [cit. 2020-10-06].
114 Béré. Découvrir la symétrie [online]. Dostupné na <http://www.bere.fr/index.php/77-blog/270-decouvrir-la-symetrie> [cit. 2020-10-06].
115 SuperPT [online]. Dostupné na <http://www.superpt.es/simetrias-con-bloques-logicos/> [cit. 2020-10-06].
116 Lulu la taupe [online]. Reproduire des dessins par symétrie axiale. Dostupné na <https://lululataupe.com/imprimerie/ludo-educatif/enfants-de-7-ans-et-plus/423-reproduire-par-symetrie-sur-quadrillage> [cit. 2020-10-06].
117 Pinterest [online]. Dostupné na <https://i.pinimg.com/originals/37/cf/c8/37cfc86166980dba2cce5ea49ca87392.jpg> [cit. 2020-10-06].
118 Leah Newton Art [online]. Dostupné na <https://leahnewtonart.com/2018/07/25/i-am-collage-art-lesson-project-for-kids/> [cit. 2020-10-06].
119 Teachers Pay Teachers. Sea Creatures Symmetry Activity Coloring Pagers [online]. Dostupné na <https://www.teacherspayteachers.com/Product/Sea-Creatures-Symmetry-Activity-Coloring-Pages-1206813> [cit. 2020-10-06].
120 Queens. Butterfly Drawing For Kids[online]. Dostupné na <http://queensquietskies.org/butterfly-drawing-for-kids/> [cit. 2020-10-06].
121 Teacher Pay Teachers. Symmetry Worksheet Pack[online]. Dostupné na <https://www.teacherspayteachers.com/Product/Symmetry-Worksheet-Pack-2955310> [cit. 2020-10-06].
122 Housing A Forest. Mirror Symetry Drawing[online]. Dostupné na <http://www.housingaforest.com/mirror-symmetry-drawing/> [cit. 2020-10-06].
123 Hannah´s Art Club. Half Self Portraits [online]. Dostupné na <https://hannahsartclub.wordpress.com/2012/08/17/half-self-portraits-february-2011/> [cit. 2020-10-06].
124 Teachers Pay Teachers. Shading Equal Parts[online]. Dostupné na <https://www.teacherspayteachers.com/Product/Shading-Equal-Parts-640970> [cit. 2020-10-06].