Zvuková stránka jazyka na 1. stupni ZŠSlovo, slabika, hláska Slabika měkká a tvrdá; krátká a dlouhá; otevřená a uzavřená; přízvučná Slova jednoslabičná, dvojslabičná... neslabičná Dělení hlásek - souhlásky (měkké, tvrdé a obojetné; párové a nepárové), samohlásky (krátké a dlouhé), dvojhlásky Slabičná a hlásková stavba slova Slabikotvorné hlásky Hláska × písmeno |
||
Grafická stránka jazyka na 1. stupni ZŠPísmo Abeceda |
||
Pravopisná cvičení na 1. stupni ZŠTypy pravopisných cvičení |
||
Pravopis na 1. stupni ZŠPravopisné jevy dle Pravidel českého pravopisu |
||
Slovní zásoba na 1. stupni ZŠSlovní zásoba jazyka a slovní zásoba individuální (aktivní a pasivní) Procesy změn slovní zásoby českého jazyka Slova příbuzná Rozbor stavby slova (předpona, kořen, přípona, koncovka) Slovotvorný rozbor (slovo základové a slovo odvozené; slovotvorný základ a slovotvorný prostředek) Rozvoj slovní zásoby žáků |
||
Významové vztahy slov na 1. stupni ZŠSlova nadřazená, podřazená a souřadná Slova protikladná (antonyma/oposita) Slova souznačná (synonyma) Slova jednoznačná a mnohoznačná / vícevýznamová Homonyma pravá a nepravá (homofona a homografa) Významový okruh slova / významové pole slova Slova s citovým zabarvením (slova lichotná / mazlivá a slova hanlivá), slova bez citového zabarvení Slova spisovná a nespisovná |
||
Slovní druhy na 1. stupni ZŠSlova ohebná a neohebná Ohýbání (skloňování a časování) Definice jednotlivých slovních druhů Vybrané problémy výuky tvarosloví na 1. stupni ZŠ – studijní text |
||
Slovní druhy ohebné na 1. stupni ZŠPodstatná jména konkrétní (obecná a vlastní) a abstraktní; hromadná, látková a pomnožná Mluvnické kategorie a vzory podstatných a přídavných jmen Druhy přídavných jmen, zájmen a číslovek Slovesa plnovýznamová a neplnovýznamová (sponová, pomocná, modální a fázová) Slovesné tvary jednoduché a složené; určité a neurčité Slovesa zvratná Mluvnické kategorie sloves Skloňování jmen a časování sloves Aplikace v rámci pravopisu |
||
Slovní druhy neohebné na 1. stupni ZŠVymezení slovních druhů neohebných Aplikace v rámci pravopisu |
||
Skladba na 1. stupni ZŠVěta a její druhy podle komunikačního záměru mluvčího (věty oznamovací, rozkazovací, tázací, přací a zvolací) Uspořádání věty Větné celky (věta jednoduchá a souvětí) Větné členy základní a rozvíjející; řídící a závislé; holé a rozvité; několikanásobné Podmět (vyjádřený, nevyjádřený) a přísudek Skladební dvojice základní a ostatní; základ věty Věta holá a rozvitá (část podmětná a přísudková ve větě) Lineární grafický zápis věty, vzorec souvětí Spojovací výrazy Řeč přímá a nepřímá |
||
Komunikační a slohová výchova na 1. stupni ZŠSloh (styl) jazykového projevu (individuální, objektivní) Slohotvorní činitelé (subjektivní a objektivní) Funkční styly a slohové postupy, stylová norma Komunikační a slohová výchova na 1. stupni ZŠ (RVP ZV) Zvláštnosti slohového vyučování na 1. stupni ZŠ Předpoklady slohového výcviku Cíle, obsah a organizace slohového vyučování Oprava a hodnocení ve slohové výchově Slohový výcvik (práce s osnovou, reprodukce, vypravování, popis, zpráva |
||
Aktivizační a poznávací metodyAktivizační metody (problémové metody - sokratovský rozhovor, heuristická metoda, situační metoda, inscenační metoda; didaktická hra) Poznávací metody (analýza, syntéza, metoda analyticko-syntetická, srovnávací metoda, abstrakce, zobecnění, indukce, dedukce, genetická metoda, dogmatická metoda, třídění, analogie) |