Zraková analýza a syntéza jsou další schopnosti důležité pro počáteční nácvik čtení. Uplatňují se zejména při analyticko-syntetické metodě čtení. Schopnost dělit slova na části a znovu je skládat je potřebná i u dalších metod nácviku čtení. Tyto schopnosti využíváme také v pravopisném výcviku, respektive ve všech situacích, kdy je nutná kontrola pravopisu.

Nácvik zrakové analýzy a syntézy nejprve provádíme SKLÁDÁNÍM jednoduchých osově souměrných obrazců rozdělených podle osy na dvě části (s nimi můžeme hrát např. PEXESODOMINO). Obtížnost poté zvyšujeme počtem částí i složitostí motivu, který děti skládají. Jednodušší je skládání konkrétních obrázků (nejprve barevných, pak černobílých), u kterých se dítě může opřít o zrakovou paměť, oproti obrázkům abstraktním. Jednodušší jsou skládanky dělené na pravidelné části, takže rozdělením motivu na nepravidelné části můžeme úroveň opět ztížit.

Na náročnosti úkolu se podílí také to, zda mají děti před sebou předlohu, nebo zda skládají bez předlohy a výsledný tvar si musí samy uvědomovat. Předloha může být ve skutečné velikosti nebo zmenšená, barevná či černobílá. Nejjednodušší je skládání podle barevné předlohy ve skutečné velikosti.

K obtížným úkolům patří skládání prostorových objektů podle 2D předlohy (např. u STAVĚNÍ STAVEBNICE LEGO, SKLÁDÁNÍ ORIGAMI apod.).

Podstatou nácviku bude SKLÁDÁNÍ OBRÁZKŮ Z ČÁSTÍ, což patří mezi běžné aktivity dětí od nejranějšího věku. Dostupné jsou různé pomůcky a hračky, které tento princip využívají, např. DĚLENÉ OBRÁZKOVÉ VKLÁDAČKY, MOZAIKY, PUZZLE, různé druhy TANGRAMŮ atd. K prostorovému skládání můžeme využít KOSTKY, STAVEBNICE Z KRYCHLÍ, různé typy STAVEBNIC (LEGO, CHEVASEVA, BLOK, VARIANT, MAGFORMERS, pro větší děti např. MERKURBOFFIN, LEGO MINDSTORMS atd.). 

U většiny těchto aktivit zároveň trénujeme prostorovou orientaci (ve 2D i ve 3D prostoru), zrakovou paměť a jemnou motoriku. U logických hádanek navíc rozvíjíme také logické myšlení (např. u Tangramů).

Skládání objektů je také aktivita využívaná ve SPOLEČENSKÝCH HRÁCH (např. KOUZELNÝ KLOBOUK, RYCHLÉ KELÍMKY, PAMĚŤ 3D, BARVY, TVARY, PAMĚŤ atd.).

 

Zpět na Zrakové vnímání

 


Zdroje:
JUCOVIČOVÁ, D. a H. ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3. 



Dnes je 14. 07. 2025 | Svátek má: Karolína | Počasí v Olomouci: 20.23 °C | Počasí zítra: 27.25 °C